Wat is goed debiteurenbeheer?

Voor elk bedrijf, groot of klein, zijn wanbetalers een groot probleem. Deze mensen zorgen er voor dat je niet op tijd je geld krijgt voor services die je al wel geleverd hebt. Als je debiteurenbeheer goed is, zorg je dat het aantal wanbetalers minimaal is. Je kan dit laten doen door een gespecialiseerd credit management bureau of door je eigen financiële afdeling. Maar wat is goed debiteurenbeheer precies?

Filter je klanten

Goed debiteurenbeheer begint al bij het moment dat het eerste contact met een klant gelegd wordt. Als deze niet financieel gezond is, kan het onverstandig zijn om verder zaken te doen. Je kan hier achter komen door zelf op onderzoek uit te gaan en via een internetsearch, LinkedIn of klantenrecensies meer uit te vinden over je potentiele partner. Als je feiten harde wilt is het soms beter om een kredietwaardigheids onderzoek uit te laten voeren.

Makkelijk betalen

Het halve werk voor het krijgen van je betalingen, is om deze zo makkelijk en duidelijk mogelijk te maken. Geef op je facturen dus duidelijke instructies wat betreft de betaling en de geleverde diensten en als je online betaalmethodes gebruikt zorg dan dat die een zo groot mogelijk bereik hebben. Als een klant vragen heeft of het is onmogelijk voor ze om online te betalen, kan er vertraging oplopen.

Tijdige aanmaningen

Door vanaf dag 1 te beginnen met aanmanen, en een tijdslijn te gebruiken die voor iedere debiteur hetzelfde is, kan je structuur aanbrengen in je debiteurenbeleid. Vaak is één email genoeg om achterstallig geld alsnog te krijgen. Helpt dit niet, dan kan je overgaan tot schriftelijke aanmaningen. Uiteindelijk kan het zijn dat er een deurwaarder aan te pas moet komen.

Leid je klanten op

Door te vragen waarom de betaling te laat is, kan je er achter komen of er een probleem ligt bij jou of bij de klant. Door dit in de openbaarheid te brengen kan je in de toekomst soortgelijke gevallen voorkomen. Veel klanten willen hier graag over praten en dit zal de samenwerking alleen maar ten goede komen.